AJANKOHTAISTA

lehdet kopio 3

Raportointiohjeistot auttavat olennaisten raportoitavien asioiden määrittelyssä: mistä asioista kunkin yrityksen tulee raportoida, jotta raportista hyötyvät niin itse yritys kuin sen lukijatkin.

Ohjeistot lisäävät myös raporttien vertailtavuutta, mikä helpottaa erityisesti sijoittajien työtä ja tarjoaa samalla yrityksille mahdollisuuden erottua kilpailijoistaan.

Luotettavuutta raportointiin tuo riippumattoman kolmannen osapuolen tekemä varmennus, mikä auttaa karsimaan raporteista kaikki todentamattomat väittämät.

Raportointiohjeistoissa riittää valinnanvaraa. Yleisten, kaikkien yritysten käyttöön luotujen kansainvälisten ohjeistojen lisäksi on olemassa myös toimialakohtaisia sekä joko sosiaaliseen tai ympäristövastuun arviointiin kehitettyjä standardeja.

KPMG:n tekemän tutkimuksen mukaan kansainvälisesti käytetyin raportointiohjeisto on Global Reporting Initiative -verkoston GRI G3-ohjeisto, johon sisältyy myös runsaasti toimialakohtaisia ohjeistoja. Ohjeiston päivitetty, vuonna 2013 julkaistun G4-version käyttö yleistyy maailmalla vähitellen.

Integroitu raportointi

Integroitu raportti auttaa yrityksiä seuraamaan ja mittaamaan kokonaisvaltaisesti toimintansa taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristövaikutuksia ja kehittämään tätä kautta toimintaansa. Sijoittajille, kansalaisjärjestöille, kuluttajille ja yritysten muille sidosryhmille uuden tyyppinen raportti tarjoaa entistä konkreettisempaa tietoa siitä, mikä on yrityksen todellinen arvo ja miltä sen tulevaisuuden menestymisen edellytykset näyttävät. Suomessa integroituja raportteja ei vielä ole julkaistu, mutta uuden ohjeiston myötä niitä tullaan todennäköisesti näkemään jo lähitulevaisuudessa.

Lisätietoja intergroidusta raportoinnista löydät IIRC-koalition verkkosivuilta.

BLOGIT

m_r.png

MIKKO ROUTTI, FIBS

Hyvä yritys - eurooppalainen näkemys raportoinnista

Ohjeet ei-taloudellisen tiedon raportoinnista kertovat siitä, mistä asioista ja miten yritysten tulisi raportoida itsestään ja vaikutuksistaan. Lue lisää

YRITYKSET JA IHMISOIKEUDET

Näyttökuva 2017-06-16 kello 13.17.01.png

Miten yrityksesi voi kääntää ihmisoikeuksiin liittyvän kehitystyön kustannuserästä kilpailuvaltiksi? Katso FIBSin ja UNICEFin lyhyet videot, niin tiedät.

TILAISUUDET

wstilaisuus.png

Ajankohtaista tietoa, inspiroivia ratkaisuja, verkostoitumista! Lue lisää

VALMENNUKSET